Kubrick kväll

Efter ett besök på Valbo fann vi oss, jag och kusen Lars med en varsin Kubrick film. Jag köpte 2001: A Space Odyssey och Kus A Clockwork Oragne. Vi börja med den sist nämnda eftersom jag vet att 2001 tar på krafterna. Kan ju påpeka att det var ett tag sen jag såg dessa filmer så jag verkligen fram emot att se dem. Ingen större analys men filmerna har mycket gemensamt i både kameraspråk och framförallt musik. Klassisk musik har aldrig används så flitigt som nu och det är kraftfullt som fan rent ut sagt.

A Clockwork Oragne
är mycket provcerade, kanske inte lika mycket nu som då men filmen har allt, ultra våld och porgrafiskt sex men det används på rätt sätt vilket gör filmen unik i sig själv och sin samtid.

2001: A Space Odyssey är filmen med stort F och det är stort att se den även om tiden har slukat upp den lite med sina 60 tals möbler och liknande. Men specieleffekter känns fortfarande storslagna trots att vi sett bättre och kanske blir det riktigt långsamt mot slutet men när du har sett klart filmen är du mycket nöjd med dig själv.

Efteråt varva vi ner med serien Black Books, har sett den förr men nu var det ännu roligare, skratt högt några gånger åt Bernard Black som hellre super än säljer sina böcker till kunder som han hatar, allihop. Klockrena fylle och bakfylle tolkningar av Dylan Moran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0