Jakten på den försvunna vajern

Ja snart är det dags för den årliga bilbesiktningen och med hoppet i högsta hugg hoppas jag att min bil går igenom.
Har haft problem med ena vindrutetorkaren på höger sidan, den har lagt av helt. Fick råd av kollega hur man ska göra för att komma åt problemet. Det var tre skruvar skulle tas bort och lite lister mm. (orkar inte gå in på detalj)

I.o.m. det var första gången jag gör detta blev det mycket pill och sånt som tog sin tid. Men efter många om och men och lite svordomar var jag framme, nästan. Problemet var sen att en kåpa som skyddar länkarmen och vindrutetorkarmotorn var fast skruvad och jag kom inte åt muttern med skiftnycken på något sätt. Då föll mitt korta tålamod till botten, så nära och bara ett lite problem som förstör allt, så jag slet bort kåpan.

Jag ser att en liten vajer är paj, som håller ihop länkarmen till vindrutetorkaren. Jag försöker länge att testa mig fram med att på nåt sätt få ihop vajern som är kvar med armen men förgäves. Så ihop med allt igen och ut och leta efter en ny vajer. Men på vägen till biltema får man typiskt nog punkteringen (går in på detalj senare)

Någon dag senare kommer jakten efter vajern till armen att återuppstå. Den dagen var en riktigt skit dag för samtidiga när vulkanutbrott stör flygtrafik mm. Och folk var rätt sura rent allmänt.
Åker till biltema och frågar efter vajern, gubben verka lite småless och säger sånt har vi inte, åka till mekonomen eller nåt liknande. Går in till Jula och hör med dem, killen där var rätt trevlig och säger nej men åk till mekonomen och ger mig vägbeskrivning. Åker till mekonomen, och igen en surgubbe som säger nej du måste åka till en verkstadsbutik, och ger mig inga tips om vart.

Som tur är vet jag att volvo ligger i närheten och där får jag tillslut min älskade vajer. Åker hem och löser problemet med vindrutetorkaren och jag så jäkla nöjd med den insatsen för den första gången gör nåt sånt...
Kände mig lite som MacGyver när jag verkligen testa mig fram och känna sig honom gör man inte varje dag...:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0